Blogi

04.03.2016 11:08

Kouvolan Urat ajettiin helmikuun puolessa välissä Kouvolan pienoisautokerhon radalla. Tällä kertaa teamin jäsenistä osallistui ainoastaan allekirjoittanut. Ajettavat luokat olivat EM-24, ikärajaton EM-24, OG12-24 ja Box Stock. Perjantaina oli mahdollisuus treeniin ja lauantaina kisa alkoi parintunnin treeninjälkeen kello kymmenen EM-24 luokalla. Koska kisat käytiin siipiautoradalla jossa kallistetut mutkat nostivat nopeudet koviksi ja ajovirheitä tuli normaalia skaalarataa vähemmän. Tästä johtuen kaverin kiinniajaminen oli vaikeaa ja kolaritilanteissa auton rikkoutumisriski suuri.

 

EM-24 lähtöön valmistautuminen.

Aloitus luokka EM-24 muodostui Kotkalaisten junnujen jäsentenväliseksi. Eteläsuomen hiihtolomaviikko varmaan verotti osallistujia kun porukka keskittyi lomaviikolla muihin aktiviteetteihin. EM-24 luokan voitti Noel kolmenkierroksen erolla Ellaan. Kolmannesta sijasta käytiin tiukka taistelu joka vei Juliet kierroksen erolla Vanessaan.

Huoltohommia uranvaihto tauolla

EM-24 yli eli kaikille vapaan JK autoilla ajettava luokka meni omalta kohdalta hyvin tuloksena toinen sija, hieman siis parannusta edellisvuoden kolmanteen sijaan. Tulos ei tullut täysin yllättäen koska oma tämän luokan kalusto on toiminut joka kerta hyvin. Kilpailun nopeudesta kertoo jotain se että näilläkin autoilla päästiin 39,5km/h keskinopeuteen (kierrosaika 4,285s ), oma paras kierrosaika jäi vain 10 sadasosaa kilpailun parhaasta kierrosajasta. Atte voitti kilpailun 10 kierroksen erolla allekirjoittaneeseen Nikon ollessa kolmas jääden myös n. 10 kierrosta omasta tuloksesta. Kilpailun lopussa erot olivat suuret ja ainut taistelu käytiin kolmannen ja neljännen sijan välillä (Niko ja Pyry) joka oli kilpailun päättyessä ainoastaan n. puoli kierrosta.

OG12-24 luokan osalta pienoinen yllätys oli että vauhti etenkin kilpailun alkuvaiheessa riitti kärjen tuntumaan. Noin puoleenväliin kilpailua näytti että vauhti riittäisi kolmenjoukkoon. Reunaurilla tipuin kärkikolmikosta mutta kaksi viimeistä uraa ajaisin keskiurilla jolloin eron kurominen voisi olla mahdollista. Toiseksi viimeisellä uralla hajosi kuitenkin takaratas ilmeisesti kolarin seurauksena irronneen moottorin kiinnityksen seurauksena. Vaihdoin rattaan enkä huomannut että myös moottorin kiinnitys oli irti ennen kuin toinenkin ratas hajosi. Tässä vaiheessa luulin myös laakerin hajonneen ja koska peli oli muutenkin menetetty, ei jatkaminen ollut enää mielekästä. Lopputuloksena oli toiseksi viimeinen sija ja tulos jolla olisi oltu EM luokassakin vasta viidennellä sijalla. 

Päivän viimeinen luokka oli Box Stock joka on Kouvolassa normaalia haastavampi johtuen heikommista pito-olosuhteista. Tästä johtuen myös autossa piti käyttää poikkeuksellisia säätöjä, skaalarenkaat olisivat luultavasti olleet reunaurilla toimivin vaihtoehto! Auto toimi kuitenkin kohtuullisen hyvin ja aika-ajossa tuloksena oli kolmas sija. Kilpailun olosuhteet ja runsas stoppien määrä hankaloittivat ajorytmiin pääsyä. Toiseksi viimeisellä uralla irtosi rengas jonka seurauksena hävisin n. 15 kierrosta, tämä ei kuitenkaan vaikuttanut lopputuloksiin ratkaisevasti. Lopputulosten kuudes sija oli olosuhteisiin ja siipiautokokemukseen nähden tyydyttävä. 

Tulokset löytyvät tulos välilehdeltä

Tuomas

 

 

23.11.2015 13:48

 

Eurosarjan 2015 viimeinen osakilpailu oli teamin kotikilpailu joten odotukset olivat normaalia korkeamalla kun ratakin oli tuttu. Teamin vakio jäsenistä kisaan osallistui Tuomas, Peetu ja Turkka. Teamiin saatiin myös uusi jäsen Jose 6v joka ajoi ensimmäistä kilpailuaan. 

Päivä käynnistyi EM luokan ensimmäisellä erällä jossa kaikki olivat joko ensikertalaisia tai vasta vähäisen kilpailukokemuksen omaavia junioreita. Allekirjoittaneella oli senverran mekkaus hommia ettei aikaa kisan seuraamiseen pahemmin jäänyt. Peetu taisteli lähdön voitosta jääden lopuksi n. 1,5 kierrosta Samuelille. Autot kestivät kolarit hyvin eikä korjauksia tarvinnut kilpailun aikana suorittaa. Seuraavana vuorossa oli EM erä kaksi jossa ajoivat kokeneemmat minikuskit. Tämän erän Santeri voitti suvereenisti ja tiukin kisa käytiin sijoista 4-5 Otson ja kostin kesken eron ollessa lopuksi n. 2 kierrosta Otson hyväksi.

Seuraavana vuorossa oli ensimmäinen EL erä jossa ajoi Turkka. Perjantaina väliinjääneet harjoitukset ja muita vähäisempi kilpailukokemus näkyi vauhdissa ja erä meni enemmän harjoittelun piikkiin. Lahjattomat harjoittelee on enemmänkin legendaa. Tämän erän Jyri vei suvereenisti ja tiukin taistelu nähtiin Miron ja Tuomon kesken Miron vetäessä pidemmän korren n. kierroksen erolla. 

EM ja EL kuskit saivat vetää henkeä kun ennen toista kierrosta ajettiin OG luokan harjoitus. OG luokaan osallistui tiimistä ainoastaan allekirjoittanut. Auto tuntui harjoituksissa hyvältä mutta vauhti ei riittäisi kärkeen. Sarjapisteissä en saisi muutoinkaan ketään enää kiinni joten tyydyin vauhtiin koska ajettavauus oli kuitenkin hyvä.

OG treenin jälkeen alkoi EM ja EL luokkien toinen kierros (parempi tulos ratkaisee riippumatta siitä kummassa erässä tulos on ajettu). Ensimmäisessä EM erässä ajoivat taas aloittelevat minikuskit. Peetu ja Samuel kisasivat taas tiukasti erävoitosta. Samuel nappasi pidemmän korren tälläkin kertaa joski ero jäi noin yhteen kierrokseen. Toisessa erässä ajoivat taas kokeneemmat minikuskit jossa Santeri oli taas ylivoimainen vieden koko kisan voiton ja samalla sarjamestaruuden. Toisella kierroksella minikuskien keskinäiset erot olivat suurempia eikä tiukaa kamppailua sijoituksista nähty.

EM kuskien palkintojen jako, yksi puuttuu (voittaja vasemmalla)

EM sarjan paikalla olleet palkitut (voittaja vasemmalla)

EL luokan ensimmäisessä erässä Jyri oli ollut niin ylivoimainen että päätti jättää toisen kierroksen väliin siinä uskossa että tulos riittää koko kisan voittoon. Näin myös kävi ja Jyri vei EL luokan voiton ylivoimaisesti. Miro ei kyennyt parantamaan tulostaan toisella kierroksella ja näin ollen Tuomo otti hienoisti toisen sijan. Myös Juha paransi hienosti tulostaan ollen neljäs ja pääsi todella lähelle kolmatta sijaa, ero jäi noin neljännes kierrokseen. 

EL kolmen kärki (voittaja vasemmalla)

EL sarja palkitut (voittaja vasemmalla)

Kun EM ja EL sarjan palkinnot oli jaettu ajettiin OG luokan aika-ajo sekä kilpailu. Aika-ajossa tuli todettu sama asia kuin harjoituksissa eli vauhti ei riitä ja tuloksena kuudes sija allekirjoittaneelta, muita teamin jäseniä ei tähän luokkaan osallistunut. Puollustuksena (tekosyynä) heikoon esitykseen kotiradalla oli luultavasti porukan vanhin runko joka on ollut ties kuinka monella omistajalla, luultavasti 2000 luvun alun tuotantoa. Mahtoiko vika olla renkaissa kun tuollakin rungolla on ajettu tällä radalla huomattavasti lujempaa, ajettavuus oli kuitenkin ok. 

Kilpailussa suuret nopeuserot aiheuttivat paljon kolareita ja totesin että parasta vain pyrkiä väistelemään kolareita ja ajamaan mahdollisimman varmasti ilman turhaa yliyrittämistä. Viides sija näytti varmalta kunnes ohjaimenkanssa tuli ongelmia ja seurkaveri sai melkein kiinni yli kymmeneen kierokseen kasvaneen "turvallisen" kaulan. Eroksi jäi kuitenkin reilu kierros ja sama loppusijoitus sarjapisteissä. Risto voitti OG luokan tiukan taistelun päätteeksi Jyrin jäädessä vain reilun kierroksen. Arttu oli kolmas jääden kärkikaksikosta yli kaksikymmentä kierrosta.    

OG luokan kolmen kärki, voittaja vasemmalla. 

OG sarjan kolme parasta, voittaja vasemalla.

TS luokkaan osallistui teamista ainoastaan allekkirjoittanut. Aika-ajossa ,jossa ajettiin nyt mahdollisimman mnta kierrosta minuutin aikana, tuli kahdeksas sija jolla pääsi nopeampaan erään. Kilpailussa vauhti oli kohtuullista ja seitsemäs sija näytti olevan melko turvallisesti hallussa kun ajettiin toiseksi viimmeistä uraa. Oman ajovirheen ja sitä seuranneen kolarin seurauksena hajosi takarattaasta kolme piikkiä ja ratas oli vaihdettava. Tähän kaikkeen kului noin 2,5 minuuttia joka on vähän liian suuri tasoitus ja sijoitus tippui 11:sta ja samalla sarja sijoitus muutamalla pykälällä. TS luokan voitti Matti noin kuuden kierroksen erolla Arttuun (S) eikä muistakaan sijoituksista käyty kilpailun lopussa enää tiukkaa taistelua. 

TS kärkikolmikko, voittaja oikealla.

Sunnuntaina ajettiin vielä ES luokka mihin teamistämme osallistui vain allekirjoittanut. Mitään varsinaisia odotuksia ei tämän nopeimman luokan suhteen ollut koska kyseessä oli vasta toinen kilpailu tässä luokassa. Aika-ajossa en yrittänyt mitään huippuaikaa koska tiesin ettei vauhtini riitä siinä, on helpompi olla hitaassa erässä nopea kuin nopeassa erässä hidas. Tuloksena aika-ajossa yhdeksäs sija. Itse kilpailuun lähdin tekemään vain varmaa perussuoritusta ja hakemaan kokemusta. Tuolksena myös kilpailussa yhdeksäs sija eli ensimmäinen finaalista putoaja. Finaalista putoaminen ei edes harmittanut koska tiedossa oli ettei vauhti riittäisi finaalissa ja sijoitus nousisi lopputuloksissa korkeintaan yhdellä pykälällä.  Risto voittti ES luokan ylivoimaisesti noin viidentoistakierroksen erolla Arttuun (K) Arttu (S) ollessa kolmas.  

Tuomas

 

 

 

Yhteystiedot